El gas natural, un aliat per respirar millor a la ciutat

El gas natural vehicular ja és una alternativa de combustible més econòmica i més respectuosa amb el medi ambient a l’hora de desplaçar persones i mercaderies. Una bona medicina per lluitar contra la malaltia de les grans ciutats, la contaminació atmosfèrica

Barcelona-Madrid. 615 quilòmetres. 20 euros de combustible. I sense anar a pas de tortuga. Com? Conduint un vehicle que funciona amb gas natural comprimit sense veure modificada ni la seva potència ni el seu rendiment. El gas natural vehicular ja és una alternativa real a la gasolina i el dièsel. És, sobretot, un gran aliat per a la protecció del nostre entorn i la millora de la qualitat de l’aire de les ciutats, un dels grans problemes que afronten les grans conurbacions. Redueix en més d’un 85% les emissions d’òxids de nitrogen i en gairebé el 100% les partícules en suspensió, els principals contaminants que afecten a la salut humana. I disminueix fins a un 20% les emissions de CO2, principal gas d’efecte hivernacle. I encara hi ha un altre avantatge, els motors de gas natural produeixen fins a un 50% menys d’emissió sonora i vibracions que els dièsel.

Però i la nostra butxaca? És compatible protegir el medi ambient i no quedar-nos escurats? Totalment. El gas natural és un combustible molt competitiu des del punt de vista econòmic si es compara amb el gasoil i la gasolina. Ens podem estalviar entre el 25% i el 50%. El viatge que hem fet de Barcelona a Madrid ens hauria costat el doble amb gasolina, i un 30% més car si el nostre vehicle fos dièsel.

A casa nostra, la utilització de vehicles a gas natural, malgrat els avantatges, encara no és habitual, però en d’altres països s’ha convertit en un autèntic boom. La raó és que fins fa uns anys, l’ús d’aquest combustible estava limitat per llei a l’ús públic, no particular, i això va fer que el país no necessités disposar d’infraestructures de càrrega. Com explica el director de Solucions de Mobilitat de Gas Natural Fenosa, José Ramón Freire, “són els operadors de flotes els que, conscients de l’estalvi econòmic que suposa, s’han decidit a donar suport als distribuïdors i comercialitzadors de gas natural, fins i tot muntant les seves pròpies estacions de càrrega de gas natural vehicular on poden carregar-hi tercers”.

Gas Natural Fenosa disposa d’estacions de recàrrega per a usuaris, una de les quals, a l’Hospitalet de Llobregat. | Gas Natural Fenosa

Trens i vaixells sostenibles

Però no només els autobusos urbans i els vehicles particulars poden posar el seu granet de sorra en la lluita contra la contaminació atmosfèrica. També transports pesats com el ferrocarril i els vaixells. De fet, el gas natural com a combustible per al transport marítim és ja una realitat. Com a combustible marítim, el gas natural no genera òxid de sofre i redueix en almenys un 80% el de nitrogen, no genera emissions de partícules i redueix el 25% les de diòxid de carboni. Argument que, sumat a l’estalvi que suposa en la factura del combustible, converteix al gas natural en la millor alternativa per a les navilieres en la seva aposta per l’eficiència energètica. En aquest sentit, el director de Solucions de Mobilitat de Gas Natural Fenosa, José Ramón Freire, assenyala que estem davant d’una gran oportunitat de creixement econòmic: “Existeix un bon nombre de vaixells a Europa, i a Espanya les nostres drassanes s’han convertit en especialistes en la construcció i reparació de vaixells a gas natural. Això sumem-ho al fet que el nostre país té un teixit empresarial que coneix millor que altres parts d’Europa les instal·lacions i l’ús del gas natural liquat, de manera que el canvi de combustible és una gran oportunitat per a la nostra indústria exportadora de vaixells, trens i camions a gas natural”.

Pel que fa als trens, on de moment l’electricitat és l’única alternativa als derivats petrolífers, ja hi ha en marxa un projecte pilot d’ús de gas natural liquat en línies ferroviàries curtes, tant en trens de passatgers com de mercaderies a l’estat espanyol. I els avions, volaran amb gas natural? Doncs no és un somni… De moment no hi ha prototip, però els èxits en el sector terrestre i marítim poden animar el sector aeri en un futur.

Amb 20 euros de combustible de gas natural vehicular podem fer 600 quilòmetres, el doble que amb benzina i el 36% més que amb dièsel | Gas Natural Fenosa

El transport públic és clau

Per la seva banda, el professor d’investigació del CSIC i membre de l’Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l’Aigua Xavier Querol, explica que la clau de l’èxit per combatre a fons la contaminació atmosfèrica a les ciutats passa per “reduir el nombre de vehicles urbans en base a transferir la mobilitat al transport públic, el qual és ambiental i energèticament molt més eficient. A més, les emissions del transport públic poden ser reduïdes amb més facilitat perquè les empreses de transport i les administracions poden actuar en aquest sentit”.

Querol explica que a Europa s’han creat 222 zones de baixes emissions on els vehicles que entren a les zones urbanes són els que estan etiquetats com amb emissions moderades i baixes. I no es permet l’accés als vehicles identificats com a molt contaminants. “Aquí cal reduir molt el nombre de vehicles urbans, i també hem d’electrificar part de la flota, a Barcelona, especialment el parc de motos, taxis i vehicles comercials de repartiment. I també hem de climatitzar els edificis per no cremar innecessàriament combustible amb calefaccions o amb aires condicionats”, afegeix l’expert, que també incideix en la necessitat de continuar reduint les emissions en el sector industrial, els ports i aeroports. I què podem fer nosaltres a nivell particular? “Per tenir una ciutat més sana, hem d’incrementar dràsticament l’ús de la bicicleta”.

Les dades clau

Per entendre la dimensió del problema de la contaminació de l’aire a les ciutats, cal tenir presents algunes xifres. Per exemple, sabíeu que la contaminació atmosfèrica causa 3,7 milions de morts prematures cada any? I que augmenta el risc de patir malalties respiratòries com la pneumònia, càncer de pulmó i malalties cardiovasculars? Per altra banda, se sap que augmenta el risc de patir crisis d’asma, especialment els dies en què les concentracions d’ozó a nivell del sòl són més elevades.