El Fòrum del Transport avisa: continuant com ara, les emissions del sector creixeran un 16% el 2050

L'organització reclama polítiques ambientals més ambicioses per compensar un augment de més del doble de la demanda

El Fòrum Internacional del Transport, una organització intergovernamental dins del sistema de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament (OCDE), avisa que amb les polítiques actuals les emissions del sector augmentaran un 16% el 2050 per l’increment de la demanda. Això és el que apunta l’informe ‘Perspectives del Transport 2021’, que reclama polítiques ambientals més ambicioses per compensar un increment en la demanda del sector que preveuen que sigui de més del doble. “Les polítiques de descarbonització de transports actuals són insuficients perquè el transport de passatgers i mercaderies siguin sostenibles”, diu l’informe, que apunta a la mobilitat urbana com “la primera línia” per reduir emissions.Segons l’estudi, tant en el transport regional i interurbà com en el de mercaderies serà “més difícil” reduir emissions. En el primer cas, el Fòrum Internacional del Transport defensa que “amb les polítiques adequades” es podrien reduir a la meitat les emissions de diòxid de carboni i en el cas del segon fins al 72%. Amb tot, l’organització apunta al transport urbà com el que més pot reduir emissions, fins a un 80% “amb les polítiques adequades”.

Punt de recàrrega per a vehicles elèctrics  | Diputació de Girona
Punt de recàrrega per a vehicles elèctrics | Diputació de Girona

Entre les mesures que proposa l’informe hi ha apostar per la millora de les tecnologies dels vehicles i els combustibles perquè siguin menys contaminants, així com “donar incentius per evitar els viatges innecessaris” i “orientar la mobilitat a opcions de transport més sostenibles”. En el cas del transport urbà, l’organització aposta per fer més curts els trajectes, oferir opcions no motoritzades i incrementar el volum d’usuaris del transport públic. Per al transport regional i interurbà, l’informe diu que la reducció d’emissions dependrà de les millores tecnològiques perquè la demanda és “difícil de gestionar”. Pel que fa al transport de mercaderies, l’estudi també apunta a la millora de la tecnologia, així com a fer més curtes les cadenes de subministrament i la digitalització per optimitzar les activitats.

Segons les previsions del Fòrum Internacional del Transport, el transport de passatgers es multiplicarà per 2,3 el 2050 i el de mercaderies per 2,6 respecte a la demanda actual.

Nou comentari