L’Ajuntament de Barcelona aposta per un model de ciutat més sostenible que permeti afrontar el repte de millorar la qualitat de vida de les persones, fent una ciutat més habitable i saludable. El Govern municipal treballa per donar compliment als objectius del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018 de fomentar els desplaçaments a peu, en transport públic i en bicicleta i reduir el vehicle privat.
En aquest sentit, l’Ajuntament de Barcelona manifesta la necessitat de treballar per a disminuir els nivells de contaminació atmosfèrica i subratlla la mobilitat com un dels elements clau per combatre la generació de partícules contaminants. Garantir una transport públic de qualitat constitueix la millor alternativa als desplaçaments en vehicle privat.
Per oferir aquest servei a la ciutadania és necessari comptar amb un sistema adient de transport públic que no depengui en el seu finançament de les fluctuacions en les inversions de les administracions implicades. Espanya és l’únic país europeu que no té una llei estatal de finançament en aquest àmbit i a més, les prioritats d’inversió no estan orientades al transport públic de proximitat, quan precisament és el que utilitzen diàriament milions de persones.
En aquest marc, el sistema de transport públic metropolità ha experimentat una forta davallada de les aportacions per part de l’administració central de l’Estat en els darrers set anys, que contrasten amb l’augment realitzat per les administracions catalanes que integren l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Mentre que en el període 2010-2017 l’Ajuntament de Barcelona ha incrementat en un 86,7% les seves aportacions, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) un 21,8% i la Generalitat de Catalunya un 26,9%; el Govern de l’Estat ha fet una retallada del -45,8% en les seves aportacions al sistema. Això suposa que en els últims set anys, l’Estat ha deixat d’invertir un total de 540 ME en el transport públic metropolità de Barcelona. Aquesta xifra equival al deute que té el sistema. Cal recordar que l’Estat havia arribat a aportar 200 M€ d’euros any al sistema de transport públic de Barcelona.