Catalunya, per sota la mitjana europea en lideratge femení de projectes científics

La Secretaria d'Universitats i Recerca exposa l'escletxa de gènere en el sector de la recerca catalana en el marc del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència

Investigadora treballant al laboratori

Investigadora treballant al laboratori | Secretaria d’Universitats i Recerca

El pes de les dones en l’àmbit científic es redueix en les categories superiors de la carrera professional. En el conjunt de les activitats de recerca i desenvolupament (R+D) Catalunya, el 59,5% del personal empleat són homes, la presència dels quals augmenta fins a dos punts si ens referim als investigadors. Aquestes són algunes de les dades recollides per la Secretaria d’Universitats i Recerca, aprofitant el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència. Les xifres mostren una desigualtat sistèmica entre homes i dones del sector, la qual situa la recerca catalana per sota de la mitja europea en matèria de lideratge femení.

En el cas del sistema CERCA, les dades evidencien que el desequilibri en la carrera científica s’inicia just després del doctorat. Mentre en l’etapa predoctoral, les dones representen el 55% del personal als centres, en les etapes posteriors el percentatge es redueix fins a arribar al 27% de presència femenina entre els líders de grup. Aquests percentatges deixen les investigacions catalanes per sota de la mitjana europea. Només un 19% dels projectes de recerca amb participació catalana i finançament del Consell Europeu de Recerca (ERC, de les sigles en anglès de l’European Research Council) són liderats per dones investigadores integrades al sistema català de coneixement, segons el darrer informe elaborat per l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR), corresponent a novembre de 2020. Aquest percentatge és lleugerament inferior a la mitjana europea, que se situa en el 23%.

Dia Inernacional de la Dons i la Nena a la Ciència

Dia Inernacional de la Dons i la Nena a la Ciència | Cedida

El biaix de gènere en l’àmbit acadèmic i de la recerca és gesta a les aules des del primer dia de carrera, fins i tot abans. A les universitats, aquesta desigualtat és present tant en l’àmbit de la carrera professional com en el de les branques de coneixement escollides per l’estudiantat. Així, la presència femenina continua sent majoritària en Ciències de la Salut i en Arts i Humanitats, mentre que està al voltant del 20% a Enginyeria i Arquitectura, segons les dades de matrícula en graus i màsters universitaris corresponents al curs 2018-2019.

No només els alumnes es veuen influenciats pels rols de gènere, el personal universitaria tampoc se’n lliura. Si bé les dones encara se situen per sota del 50% en les posicions de PDI (personal docent i investigador) permanent i no permanent –amb percentatges del 42% i el 46% respectivament–, de nou el pes del col·lectiu femení es redueix de manera molt significativa en la categoria superior, la de catedràtic universitari, representant només el 22,8% del total, segons dades corresponents a l’any 2019 recollides pels indicadors del sistema Uneix.

Les 12 universitats catalanes estan dotades d’unitats específiques dedicades a impulsar polítiques de gènere i, periòdicament, renoven els plans d’igualtat, implementats des de l’any 2006, per tal d’adaptar-se a les noves realitats. Així mateix, en el marc de la comissió Dones i Ciència, el Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) ha impulsat diversos grups de treball per continuar avançant en àmbits com la paritat en els òrgans col·legiats i per analitzar noves realitats com l’impacte de la Covid-19 entre la comunitat universitària i de recerca.

Nou comentari